Verzekeringen

Een auto-ongeval, verlies van uw bagage op reis of uw hond die de gloednieuwe sofa van de buurvrouw vernielt. Verzekeringen zijn belangrijk om ons te beschermen tegen onverwachte gebeurtenissen. Toch bestaan er nog veel misvattingen die ons ervan weerhouden om een verzekering af te sluiten. En dat kan u wel eens duur komen te staan. Laat u zich ook vangen aan één van volgende mythes?

1. “Ik heb geen verzekering nodig, want de kans dat iets gebeurt is te klein”

Dit is de meest voorkomende reden waarom we geen verzekering aangaan. Veel mensen denken te vaak dat ze onaantastbaar zijn. Toch schuilt gevaar of schade meestal in een onverwachts hoekje. Neem daarom geen onnodige risico’s, maar investeer in een degelijke verzekering voor mocht er toch iets gebeuren. Dat kan u op termijn heel wat centen besparen.

2. “Wanneer ik een claim indien, gaat mijn premie omhoog”

Wanneer een schadegeval zich  voordoet en u een beroep doet op uw schadeverzekeraar, dan bestaat de kans inderdaad dat uw premie zal stijgen. Echter, gebeurt dit meer niet dan wel! Dit is immers afhankelijk van uw verzekeraar, het type verzekering en de omstandigheden waarin het schadegeval zich heeft voorgedaan. Bespreek de voorwaarden goed met uw verzekeraar voordat u een verzekeringsovereenkomst afsluit. 

3. “Hoe goedkoper mijn premie, hoe minder dekking ik geniet”

Een goedkopere premie betekent niet per se minder dekking. Sommige verzekeraars bieden een goedkoper tarief aan voor dezelfde dekking. Sluit dus niet zomaar de eerste, de beste polis af, maar vergelijk de prijs-kwaliteit van de verzekeringen. Een onafhankelijke makelaar kan u hierbij het beste helpen. Zij werken immers samen met verschillende maatschappijen, niet slechts één. 

Uw portemonnee zal u dankbaar zijn. 

4. “Als ik eenmaal verzekerd ben, hoef ik niks meer te doen”

U wordt een jaartje ouder, u wordt mama of papa, u heeft een nieuwe wagen, u verbouwd uw woning … Allemaal factoren die een invloed hebben op uw verzekering. Daarom is het belangrijk om wijzigingen steeds door te geven aan uw makelaar. Zo komt u niet voor vervelende verrassingen te staan. 

5. “Mijn verzekering dekt alles”

Elke verzekering heeft uitsluitingen en franchises.

Het is belangrijk om te weten wat er wel en niet gedekt wordt, voordat u een schadeclaim indient. Uw makelaar kan u hierbij - als tussenpersoon - helpen en nagaan of een claim indienen zin heeft. Daarnaast kunt u overwegen om andere verzekeringen aan te gaan om eventuele leemtes in uw verzekering op te vullen. 

Een "franchise" of "vrijstelling" ten slotte, is een deel van de vergoeding die u sowieso zelf moet betalen. Binnen een autopolis kunt u deze vrijstelling contractueel bepalen. Bij een brand- en/of familiale polis betreft dit een wettelijke vrijstelling die voor iedereen gelijk is en de indexatie volgt. 

Laat u niet vangen, laat uw verzekeringsmakelaar u bijstaan

Een verwittigd persoon is er twee waard. Laat u dan ook goed informeren over verzekeringen. Wij helpen u graag verder met advies op maat. 
 

Contact