Hoe geef ik een schadegeval aan?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een storm vernielde uw dak, uw zoon beschadigt per ongeluk de woning van uw buren, of u raakt betrokken bij een verkeersongeval. We wensen het u uiteraard niet toe, maar een ongeval is snel gebeurd. Gelukkig bent u verzekerd en kan u rekenen op een tussenkomst bij de verzekeraar. Maar welke stappen onderneemt u het best? Wij lijsten het voor u op.

Haast en spoed … is in dit geval goed

Bent u betrokken bij een schadegeval, dan is het belangrijk om uw verzekeraar zo snel mogelijk te verwittigen. In het verzekeringscontract vindt u normaliter de termijn terug waarbinnen u het schadegeval kan melden. Houd hier dus zeker rekening mee zodat u de financiële tussenkomst niet misloopt. 

Hoe meer gegevens, hoe beter

Het ongeval heeft plaatsgevonden, daar kan u niks meer aan doen. Maar welke gegevens dient u door te geven? Naast de datum, plaats en omstandigheden van het ongeval, geeft u best nog zo veel mogelijk andere informatie door. Denk hierbij maar aan de aard van de schade of foto’s en gegevens van eventuele getuigen. Op die manier kan de schaderegeling snel gebeuren. Eens u het schadegeval heeft gemeld, kan de verzekeraar optioneel een expert inschakelen om de schade en de oorzaak ervan in te schatten. 

Aangeven Europees verkeersongeval

Een verkeersongeval is een type schadegeval dat wat meer aandacht verdient. In dit geval moet u het ongeval namelijk binnen de acht dagen aan uw verzekeraar melden aan de hand van het Europees aanrijdingsformulier. Vandaag kan u dit ook digitaal doen via de applicatie Crashform.

De belangrijkste zaken op een Europees Aanrijdingsformulier: 

  • De kruisjes in het midden van het formulier. Deze duiden aan wat de omstandigheden van het ongeval waren. 
  • De schets onderaan het formulier. Ook hiermee worden de omstandigheden duidelijker voor uw verzekeraar.
  • De vakken links en rechts: Hier vinden we de gegevens terug van uw verzekeraar én - nog belangrijker - die van de tegenpartij!
  • Bovenaan: de datum, plaats van het ongeval en de namen/contactgegevens van eventuele getuigen.
  • Onderaan moeten beide partijen handtekenen. Niet getekend = niet geldig! Let hier dus zeker op! 

OPGELET: 

Bent u niet akkoord met wat er op het formulier werd ingevuld? Onderteken het document dan niet! Zelfs niet als de politie erbij werd gehaald en meldt dat u dit dient te doen. U kunt nooit verplicht worden een document te onderteken waarmee u niet akkoord bent! Getekend = akkoord!

TIP:

Ook als de politie ter plaatse is om een proces verbaal op te maken, is het aangeraden om nog steeds het aanrijdingsformulier in te vullen. Op die manier heeft u altijd iets om op terug te vallen bij uw verzekeraar. Voeg zeker ook enkele foto’s toe van de geleden schade, zowel fysieke als materiële schade. 

Wanneer wordt het schadegeval uitbetaald?

In standaard schadedossiers gebeurt het uitkeren van uw vergoeding binnen één à twee maand(en) nadat uw dossier werd aanvaard.

In complexere gevallen kan verder onderzoek nodig zijn waardoor het langer kan duren alvorens de maatschappij kan vergoeden. Denk hierbij aan zaken waarbij er géén aanrijdingsformulier werd ingevuld en het dus woord tegen woord is of dossiers met een buitenlandse tegenpartij.

In sommige gevallen kan de verzekeraar ook geheel weigeren om de vergoeding uit te betalen, bijvoorbeeld wanneer u uw maandelijkse premies niet heeft betaald of u de contractuele voorwaarden niet naleefde. Bekijk uw polis dus zeer goed vooraleer u een verzekering aangaat! 

Meer weten over het melden van een schadegeval?

Contacteer uw verzekeraar, zij helpen u met plezier verder bij vragen!