Uw schadeaangifte in 5 eenvoudige stappen

Een schadeaangifte moeten indienen, is nooit fijn. Zeker in stressvolle situaties zoals een ongeval, diefstal of ander onaangenaam incident. We nemen graag wat stress weg door u 5 eenvoudige stappen mee te geven om een schadeaangifte te doen. Wanneer u deze volgt, zal de schadeclaim zo vlot mogelijk en vooral correct verlopen.

Stap 1: meld de schade zo snel mogelijk aan uw verzekeraar

Veel verzekeringsmaatschappijen vereisen dat u de schade binnen een bepaalde termijn meldt. Dit is bij elk schadegeval dus de beste eerste stap: bel naar uw verzekeraar of neem contact op via een eventuele app van de maatschappij, en dien uw aangifte in. Geef hierbij meteen duidelijk en nauwkeurig mee wat er is gebeurd en probeer zo objectief mogelijk te blijven. Deze eerste stap zal zorgen voor een vlottere afhandeling van uw schadeclaim.

Stap 2: vul een schadeaangifteformulier in

De meeste verzekeraars hebben een standaard schadeaangifteformulier waarop u de datum en tijd van het incident, een omschrijving van de schade, eventuele betrokkenen of getuigen en een schatting van de kosten van de schade kunt invullen. Vul alles zo nauwkeurig mogelijk en volledig in. Hoe vollediger uw formulier, hoe sneller de verzekeraar uw claim kan beoordelen.

Stap 3: verzamel bewijsmateriaal

Het is essentieel om uw schadeclaim te onderbouwen met het nodige bewijsmateriaal. Creëer een dossier met foto’s of video’s van de schade, documenten die uw aankoop of bijvoorbeeld schatting van reparatiekosten aantonen en voeg indien mogelijk ook uitgeschreven getuigenverklaringen toe.

Stap 4: dien uw dossier en bewijsstukken in

Logischerwijs bezorgt u zowel het schadeaangifteformulier als uw bewijsmateriaal aan uw makelaar. Maak zelf ook een back-up van alle informatie, zodat u die zeker niet verliest. De makelaar zal uw dossier vervolgens doorsturen naar de verzekeringsmaatschappij en uw claim verdedigen. Eventueel zal uw makelaar bijkomende vragen stellen om het dossier indien nodig te vervolledigen of nog meer te onderbouwen.

Stap 5: wacht de expertise en beoordeling af

In veel gevallen zal de verzekeringsmaatschappij een expert sturen om de schade ter plaatse te beoordelen. Die zal de oorzaak van de schade en de gevolgen ervan verder onderzoeken. Afhankelijk van de complexiteit van de schade kan dit enige tijd in beslag nemen. Zodra er uitsluitsel is, brengt uw makelaar u op de hoogte van uw eventuele vergoeding en verdere stappen.

Extra tip: controleer uw polissen

Verzekeringen lijken een noodzakelijk kwaad, maar wanneer u ze nodig hebt, bent u blij dat ze er zijn. Controleer daarom vandaag nog eens uw lopende polissen. Bieden die voldoende dekking en zekerheid? Passen ze nog bij uw huidige levensstijl en situatie? Het is aangeraden jaarlijks samen met uw makelaar uw verzekeringsportefeuille te herbekijken. Zo weet u zeker dat u steeds voldoende verzekerd bent en voorkomt u onaangename verrassingen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende doorlichting van uw verzekeringsportefeuille en advies op maat.