Waarom een cyberverzekering ook voor uw bedrijf geen overbodige luxe is

In 2021 werd 42% van de Belgische bedrijven slachtoffer van een cyberattack. Dat is bijna de helft. De impact daarvan kan heel groot zijn voor uw bedrijf en uw klanten. Ook al bevinden uw bedrijfsactiviteiten zich niet volledig online, waarschijnlijk maakt u wel gebruik van email- en bankdiensten. Ook uw onderneming is dus blootgesteld aan cyberaanvallen. Om de risico’s te beperken, is een cyberverzekering voor ondernemingen dan ook een slimme keuze. 

Wat is een cyberaanval?

Cyberaanvallen bestaan in verschillende formaten en vormen, maar komen vaak op hetzelfde neer. Er wordt ingebroken in het informatiesysteem van een bedrijf met als doel data te stelen, te lekken of te gijzelen. Dat kan de continuïteit van uw onderneming in het gedrang brengen, vertrouwelijke data openbaar maken en uw klantenrelaties ondermijnen. Inzetten op een gefundeerd cyberveiligheidsbeleid is in het digitale tijdperk dan ook van cruciaal belang.  

Het risico op cyberaanvallen beperken

U kan gelukkig enkele preventieve maatregelen nemen om cyberaanvallen zo veel mogelijk te beperken. Door al uw systemen regelmatig te updaten, verkleint u het risico op cybercrime aanzienlijk. Het is daarnaast verstandig om uw website of webshop te beveiligen met een SSL-certificaat. Wil je de risico’s echt tot het minimum beperken, dan kan u altijd investeren in een cyberverzekering. 

Cyberverzekering

Wat is een cyberverzekering?

Een cyberverzekering bevat een pakket aan maatregelen dat uw cyberveiligheid optimaliseert en waarop u een beroep kan doen wanneer uw onderneming slachtoffer is van een cyberaanval. Vaak komt de verzekering ook tussen in de financiële gevolgen van de aanval. 

Wat dekt een cyberverzekering?

De gedekte risico’s verschillen naargelang de polis. Vraag dus zeker na aan uw verzekeringsmakelaar op welke bescherming u recht heeft. Algemeen gesproken worden zeker volgende risico’s gedekt: 

  • Aansprakelijkheid: als onderneming heeft u heel wat vertrouwelijke data in uw database. Wanneer die data gelekt wordt, bent u hiervoor aansprakelijk. Een cyberverzekering komt in dat geval tussen.
  • Financiële gevolgen: door een cyberaanval kan het werk vaak niet op een normale manier worden verder gezet. Dat betekent financieel verlies. De verzekering dekt meestal deze gederfde winsten.
  • Opsporen van de oorzaak: na een cyberaanval is het belangrijk dat er een onderzoek plaatsvindt om de oorzaak van de aanval te achterhalen. Dit gaat gepaard met kosten, waarbij de cyberverzekering tussenkomt.
  • Afpersing: wanneer u het slachtoffer bent van ransomware, wordt bepaalde data gegijzeld. Enkel door betaling van een riante som geld, krijgt u uw broodnodige data terug. Uw cyberverzekering adviseert u over de stappen die u moet ondernemen.  
  • Reputatieschade: een hacking of cyberaanval hangt vaak samen met een deuk in uw reputatie. Sommige verzekeringsmakelaars helpen u met slimme PR en marketing uw naam opnieuw schoon te krijgen. 

Uw bedrijf ook beschermen tegen een cyberaanval?

Vraag ernaar bij uw verzekeringsmakelaar. 
Â